lavatera.reismee.nl

Wat een spektakel!

We hebben gisteren temidden van een paar duizend Thai de crematie meegemaakt van de heel belangrijke monnik, van wie ik de naam niet meer weet.... Maar het was wel iemand die erg geliefd was geweest bij de hele bevolking, maar speciaal in het noorden van Thailand. Die hele opstelling van de 'vogel-olifant' waar ik gisteren al over vertelde, heeft maar liefst 1 miljoen Thaise Bath gekost (dat is zo'n 20.000 Euro), voor hier toch een gigantisch bedrag. Een deel daarvan is door de koning geschonken, maar het overgrote deel is door de bevolking zelf opgebracht. Voor ons is het onvoorstelbaar dat zoiets dan zomaar in brand wordt gestoken. We hebben er even over zitten praten met een Thaise vrouw die naast ons zat en zij probeerde uit te leggen dat dit voor de mensen hier enorm belangrijk is, omdat ze geloven dat door deze symbolische sterke vogel-olifant de geest van de monnik gemakkelijker gebracht wordt naar waar die dan ook moet zijn... Het is een mengeling van Boeddhisme en veel bijgeloof, wat ervoor zorgt dat mensen zelfs hun laatste Bathjes uitgeven aan deze symbolen.

Er waren duizenden mensen aanwezig en nadat iedereen nog wat offergaven had gebracht, begonnen de voorbereidingen: het vuurwerk werd opgesteld en gecheckt, iedereen zette zich op de grond (op de knieen of op de hielen, niet vol te houden dus voor een paar uur!), de monniken stelden zich op, er werd nog een heel verhaal verteld door een spreker, daarna werd er drie kwartier gezongen en dan..... was het zover. De vlam erin! Die vlam werd aange'dragen' door een vuurspuwende draak, die aan kwam zeilen door de lucht. Er was echt wel over nagedacht, want het hele bouwwerk moest gecontroleerd opbranden, omdat anders de boel zou instorten. Dus de brandweer hield alles goed in de gaten. Ik zal wat foto's erbij zetten, misschien dat dat een beetje een beeld geeft, alhoewel ik de sfeer natuurlijk niet kan overbrengen. Het was geweldig om dit mee te mogen maken.

Morgen..... ga ik een dag lang ' bijscholen' , een aanvullende cursus massage speciaal voor schouders, rug en nek. En... Paul gaat meedoen, zodat ik verzekerd ben van ook eens een masseur in de buurt als het nodig is, haha!

karel

prachtig verhaal Els, heel uniek en inderdaad moeilijk na te vertellen. groetjes

Armand

Hey Elske,geweldig verhaal seg,zeker als er even verder in de wereld op t moment zoveel miserie heerst,en dat ze die eurokes daar best zouden kunnen gebruiken.
Fijne vakantie nog he

Daniel

Hey Els
nog wat bijleren met massage;je wordt nog voleerd.
groetjes
Daniel

margot

proefpersonen nodig voor de massage???? Ik ben kandidaat!!!

Renilde

Dag Els, je hebt weer zo'n fantastisch verhaal geschreven. Wat fijn voor je dat je nog massage bij gaat leren. Heb je daar ook modellen voor nodig?
Groetjes

sonja

Hoi Els,
Een hele andere wereld daar!!!
groetjes!!!

Marijke

IK kon vandaag de plaatjes in het groot zien . Kan ze dan op eigen langzaam manier bekijken. De word heel wat gekookt en gegeten maar je ziet geen vette mensen zo als je hier veel ziet. Het eten zal wel gezonder zijn. Je leeft in een heel andere wereld gezonde genieter. groetjes.

Willem

Dit is wel wat spectaculairder dan het 'feest' wat we in Phimai gezien hebben. Lijkt me een hele ervaring.
Verder een warme herkenning van Chiang Mai? Blijft interessant, denk ik, voor een aantal dagen.
Ik zit lekker uit te waaien aan zee in Hua Hin! Heel gezellig, lekker zwemmen en zonnen en op Singhatijd wat kletsen in een duitsch cafe. Prima.
Masseer ze en tot horens.